Bakgrund

torsdag 3 maj 2012

Kycklingpaj (Anne-lies)

En gång för länge länge sen- fick jag ett kanongott recept av en kompis på kycklingpaj. Jag har gjort den några gånger, men igår blev den nog godast av dom alla. Till och med sonen som är kräsen smakade och sa "Vad gott det var!" Jag tog lite mer av mango chutneyn den här gången och pajdegen gjorde jag av riktigt smör.
Provade först att göra en pajdeg på glutenfritt mjöl eftersom lilla D är glutenallergiker, men den degen smälte ihop i ugnen och det blev alltså inte så bra. 

Receptet med vanlig pajdeg kommer här.
Kyckling. Antingen en grillad sådan eller 900 gram stekt kycklingfilé.
En liten purjolök som hackas och bryns i stekpannan. 

Dela kycklingen i småbitar och blanda med
MYCKET curry
Den brynta purjolöken
3 dl vispgrädde
2 msk tomatpure
3 msk mango chutney
Några färska skivade champinjoner

Lägg detta i pajskalet som du förberett.
100 gram smör 
2 dl vetemjöl
1 msk vatten

Låt gärna pajdegen vila en stund i kylen och förgrädda sedan i ca 10 minuter i 200 graders ugnsvärme.
Därefter lägger du i fyllningen och sedan täcker över med riven ost.
In i ugnen (långt ner i askan) ca 20 minuter.
Vanlig grönsallad till blir alldeles kanongott! Mums.

2 kommentarer:

  1. Det låter gott och bra att det inte är nån äggstanning för det äter inte jag!

    SvaraRadera
  2. Då ska du absolut göra denna pajen Camilla. Den är sååå god!

    SvaraRadera