Bakgrund

torsdag 27 oktober 2011

Vilken rolig dag!!

Idag vaknade jag och hoppade INTE upp, men jag var glad. Dottern skulle komma hem och min far kom och hämtade mig för att möta upp henne på Landvetters flygplats.

Det är alltid roligt, ja nästan jämt... när jag träffar min far. Han är så lugn och go & glad. Så även denna dag.
På motorvägen kändes det som om vi kröp fram, jag tittade på hastighetsmätaren och såg att fadern låg i 80 km/h. "Jaa" sa han skrockande... "annars åker Gustaf ner och då kör man för fort ser du, sakta men säkert tar vi oss fram... vi har gott om tid vet du... " Här kom hon. Direkt från USA och Harlem och vilka historier hon berättade. Herregud, hon hade inte velat oroa sin mamma, men hon hade varit med om skottlossning, inbrott och stöld. Ja, det hade kanske vem som helst gjort i det området. Men nu får hon faktiskt stanna hemma! Hon berättade att hon stött på Anders Bagge och pappa som hör lite dåligt undrade vad det var för flygplats som tillät baggar gå omkring löst där. Jaaa.... det är min pappa det!
Jag har som vana att alltid må lite illa när jag åker med någon som kör bil. Jag satt fram och dottern satt bak så jag satt lite och pratade "bakåt" när plötsligt pappa bromsade in. Jag reagerade inte första gången, men efter tredje gången frågade jag vad det var frågan om. Det var ingen trafik framför och eftersom jag började må ännu mer illa kändes det lite konstigt.

"Jo, man ska göra så ser du.... kraftiga inbromsningar för att mjuka upp bromsarna... annars kan de lätt bli dåliga. Det säger dom på bilprovningen."

"Ja men inte på motorvägen pappa och du behöver väl inte bromsa så kraftigt och så många i rad?"

"Joodå, det säger dom på bilprovningen ser du... det ska man göra!"

Ja, dottern ville bli körd direkt till skolan och både jag och min far tittade storögt. "Vi ska ha prov" säger hon då. Jaha?? Och pluggat hade hon gjort till detta, så vi åkte direkt till Stampen och släppte av henne där.

"Men här kan du inte köra in pappa!!! Vi är inne på spårvägens område nu."

"Jaa, men då ställer vi oss i kö här ser du... "

"Ja fast han ska köra in i den spårvagnsverkstaden där rätt fram!!"

"Nejdå, vi ställer oss här. Jaha, en spårvagn bakom oss också? Vad gör den där? Polisen kommer där med... jaja, dom får vänta....jag ska dit bort ser du. Dahls har ett jättegott bageri där dom säljer gott bröd. Ja, men då får vi handla oss lite gott. Ojdå, här blev det trångt...!"

Jag hade vi det laget intagit en liggande ställning och blundade.

Så kom vi då fram till en liten bakgata. Jaa, så mysigt. Dahls Baklucka! Överblivet bröd, färskt såklart... men sådant som bakats för mycket och som inte går ut till affärerna säljs här- billigare.


"Titta här sa pappa, vad goda fina saker. Kan du handla lite gott bröd och goa bullar hem! Jasså, det var slut i den korgen där ja, ja men då får vi se vad vi kan hitta här kanske då..."


Haha, jag älskar min pappa så mycket. Han är så go. Man måste ta vara på alla stunder, det måste man och sedan minnas det här mysiga, roliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar