Bakgrund

söndag 29 september 2013

Gammal man

Jag hade hyrt ett släp på OKQ8 och när jag skulle lämna tillbaka detta vid 8- tiden på kvällen stod där en gammal man och såg lite vilsen ut med sin cykel. Han hade cyklat tidigare när det var ljust ute sa han och berättade över sitt besök hos sin son, nu undrade han över cykelvägen till Nya Varvet där han bodde. Vi kan ta cykeln i bagaget så kör jag dig hem, det är ju kolsvart ute, sa jag!

Han blev jätteglad och trodde inte det var sant. Han berättade att han var 79 år bland annat och när jag släppte av honom ville han visa sitt hus. Det låg jättevackert. 

Vad heter du? frågade han. Ellinor, svarade jag. Ska vi låta det stanna vi det? sa han då. Ja det tycker jag, sa jag. 

Jag sa att han skulle ta hand om sig och sova gott och så åkte jag hem. Plötsligt blev jag vemodig.
Bara han nu inte hade rymt från nåt hem ... "Kvinna dumpade gammal man och sågs lämna Nya Varvet i kolsvart mörker", kanske löpsedlarna skriker snart! 
Klump i magen plötsligt och fick en känsla och reminder om boken jag precis läst. Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar