Bakgrund

fredag 27 juli 2012

En snigel i natten

Jag har ett kall och jag går in för det. Det handlar om mördarsniglar som invaderar gräsmattan utanför. De kommer på kvällen runt 21- tiden och tar sig sakta runt och bara ser rent utav slemmiga ut. Så jag går runt och plockar dom och lägger dom i en gammal liten glasslåda av plast och häller salt på för att utrota. Nu har jag till och med sett "snigelungar" som är så små att man inte skulle sett dom om man inte nu tittade så där noga som jag dessutom gör.

Häromkvällen såg jag att min granne bredvid hade grymt mycket sniglar på sin gräsmatta och jag kämpade med mig själv ett tag där om jag verkligen skulle ta deras. Ja det handlade inte ju inte om att jag trodde att de ville ha kvar sina sniglar, men det var mer grejen att hoppa över staketet och vara på deras tomt. Jag kunde i alla fall inte låta bli så jag gjorde en insats. Men det var inte kväll! Det var natt och jag kunde inte sova. Ut i trosor och linne med sonens största inköpta 600-kronors-ficklampa, en ficklampa som har ett väldigt starkt sken och kan lysa väldigt långt långt bort- och började först med att hänga mig över staketet för att få tag på den närmaste snigeln och lade då självklart armen i en buske med bränn-nässlor.

Ni vet säkert själva hur det känns!?
Men jag gav mig inte där.
Jag smorde in armen med tigerbalsam, som dämpade stickningarna och sen klev jag över staketet och hoppades på att grannarna inte var hemma...

... det var dom inte. Men grannarna ovanför var både hemma och vakna! Så när jag står där och plockar sniglar i full fart, öppnas verandadörren ovanför och ut kommer mannen och ställer sig och röker.

Hej, sa jag och visste inte riktigt var jag skulle ta vägen.
Hej, sa han.
Jag plockar sniglar! sa jag ...
Ok. Lycka till svarade mannen.
Ja fast jag bor inte här... svarade jag tillbaka och undrade lika snabbt för mig själv, varför jag var tvungen att säga det?!
Samtidigt som han svarade "Nähä. Lycka till" (igen) råkade jag svepa med ficklampan så han blev starkt bländad, men då backade han och gick in.
Jag hann inte ens be om ursäkt, så snabbt gick det.

Ja, vad han trodde och tänkte där och då, behöver man kanske inte ens tänka på?!
Jag har inte sett honom efter det.

Det sägs att alla djur har en funktion i naturen. Jag kan inte komma på vad mördarsnigeln skulle kunna vara bra för. Kan ni?


1 kommentar:

  1. Haha, du e la för rolig! Nä, sniglar kan väl inte ha nån viktig funktion...eller spindlar, eller knott, eller mygg, eller getingar....och så vidare. ;)

    SvaraRadera