Bakgrund

fredag 27 augusti 2010

En stooor samling


Vad ska jag göra med alla böcker? Först tyckte jag det var lite roligt eftersom jag jobbat där och att jag helt plötsligt hade hela serien av denna "fantastiska" bok. Nordisk Kriminalkrönika- från 1970 till år 2000. Jag "fyndade" helt enkelt. För det första har jag ingen plats och sedan kommer jag ju aldrig hinna läsa eller gå igenom de här böckerna. Ingen idé att försöka sälja dom heller tror jag, för frakten kostar typ 70 kr för en bok.

Jag läste ett avsnitt från 1972, året då jag föddes. Att jämföra de brott som skedde då med dagens brott, är som att jämföra respekten hos dagens ungdomar idag som för åtminstone i alla fall 25 år sedan. Rätt stor med andra ord. Skillnaden då mot nu är råheten, att det sker mer mord och att folk skyller ifrån sig mer idag. När jag var liten trodde jag gott om alla och varken jag som barn eller mina föräldrar var nog så oroliga som jag kan känna att man är idag över vad andra kan göra. Vi bodde rätt tryggt på landet, men även där kan det ju faktiskt förekomma brott. Det är helt enkelt en annan mentalitet idag!
Så vad gör jag med böckerna?

1 kommentar:

  1. Ha alltid en i handväskan så att du kan försvara dig mot såna där brottslingar... :-)

    SvaraRadera