Bakgrund

måndag 20 augusti 2012

Kultur. Är det något kul på tur?

Det blir ett långt inlägg idag, men jag har inte skrivit på några dagar och då kan det bli så här.

För några år sedan hette det Göteborgskalaset!

 Ett jippo som arrangerades med öltält, popkonserter och räkfrossa på avenyn. Jag minns speciellt 1995 då det var ett år som Göteborg även var värd för VM i friidrott.
Spårvagnstrafik och avenyn var avstängd och långa bord med bänkar sattes på gatorna, så man kunde sitta där och äta en räklåda med en stor stark till. Eller två. Eller fler. Så det gjorde man ju! Min dotter var 3 år och hon älskade musik. Speciellt afrikansk musik med trummor och indianer som spelade panflöjt. Hon har alltid varit intresserad & inspirerad av utländsk kultur, mat och musik och är fortfarande. Hon kan mer om olika länders kultur / religion än vad jag någonsin kommer att kunna lära mig, tror jag. Ja, jag har inte haft intresset även om jag många gånger och faktiskt är mycket förstående, inför världens  kulturella olikheter.

Så blev det år 2007 och ändrat från att heta Göteborgskalaset till Kulturkalaset. Politikerna tyckte det var för mycket fylla och att det skedde fler brott, kan ju hända faktiskt... men det blev inte roligare. Tvärtom tycker jag. Nu finns det dessutom nästan ingenting för barn.

Inne på trädgårdsföreningen som brukar vara ett ställe för barnfamiljer att vara på under kulturkalaset är allting bara dyrt. Man kastar två pilar för 20 spänn på en ballong och kan vinna en uppblåsbar hammare. Hade varit lite roligare om jag fått blåsa upp den själv, med heliumgas och svalt hälften ...


... eller varför inte två bollar för 20 spänn som du ska träffa och slå ner alla 6 tunga plåtburkar med för att vinna en clownperuk. En sådan som sonen ÖNSKAT sig sedan Lerumsdagarna i april månad. Han bara MÅSTE ha en sådan. Pricksäker som han är, ordnade Christian en sådan så att sonen blev nöjd. Lite måla rita med en krita finns naturligtvis också och så lite reklam och information om stadens taxibolag och hamnens stenabåtar. Man kan köpa dyra drickor och dyra maträtter, men mer än så är det inte.


Nej allting är mest bara dyrt tycker jag och det som kulturkalaset idag kan erbjuda som är värt någonting är musiken, artisterna och de uppträdanden som faktiskt finns på flera ställen runt omkring och DET är faktiskt gratis.

Häromkvällen när vi var på Liseberg uppträdde Amaranthe. (Gratis inträde efter kl 19) Ett blandat band med medlemmar från både Sverige och Danmark, men med Göteborgsbakgrund.


Ja det var ju även då jag trodde jag såg Anders Breivik. Hade jag inte vetat bättre, så hade det kunnat vara han men i en yngre version. Han blev inte så glad när jag sa det till honom, men sån är ju jag. Kan inte alltid hålla tyst- när jag borde. Han frågade om platserna vid vårat bord var lediga. Jag svarade snabbt med en följdfråga "Ja visst. Men har du nånsin fått höra att du är lik Anders Breivik?" Sedan var vi nära inpå tvungna att gå. Man kanske inte vill bli jämförd med Norges och Sveriges mest hatade människa? Man kanske inte vill bli fotad och inte direkt känna att det är coolt heller!? Vad hade jag känt om någon sade att jag var lik Alonzo Lopez? Monstret från Anderna som dödade minst 300 personer?! Nä, jag hade inte gillat det heller !! Förlåt mig, du kopia av Anders Breivik som blev så arg att du tuggade fradga.


Idag hade RIX FM festival vid Götaplatsen. Medans vi satt på Evas Paley´s uteservering och tog en fika i solen satte musiken där  igång. Vi gick sedan dit och såg/ hörde Dead By April (Göteborgsband) och Molly Sandén sjunga.


 Därefter hämtade vi upp barnen som varit på bio vid bergakungen och tittat på Madagaskar 3.

 Plötsligt märkte vi att personalen gick omkring i slöja och kalott på Bergakungens biograf (muslimska huvudbonader) och anordnade ett jippo som firade sista dagen på Ramadan! Jag undrade om jag var på rätt plats, men pusslade ihop ett och annat efter ett tag. (Mina grannar)


De bjöd på baklava. Ett mycket sött bakverk som man ska ha som efterrätt, till kaffe eller te för att sötman i kakan ska göra en kontrast till det starka i kaffet. Det kunde jag förstå senare, efter att jag tryckt i mig en och en halv kaka- utan kaffe eller te. Jag var hungrig, men mådde jävligt illa efter en stund. Kakan var i alla fall skitgod och skitsöt. Ja det var mycket kulturellt och vi undrade ju och var tvungna att fråga: "Varför på en biograf ?" Förklaringen vi fick var att efter en period i ramadan går många på bio som en trevlig social grej.
Ok, då vet jag vad jag har att vänta. Vad jag vill komma till? Jo mina grannar!

För det här med kultur är ju ett rätt stort och brett ämne. Vad är kultur egentligen? Jo, det kan väl handla om mat, musik, konst, kläder, religion, bio, teater, sport och uppförande BLAND ANNAT. Kulturen kan tala om hur och när vi ska visa känslor. Skillnader och jämförelser, seder och bruk. Oj nu låter det nästan som jag är lite allmänbildad och att jag tror mig veta lite grann.
Men som sagt. Mina grannar ...  de är utländska- de bor ovanför mig, de bor bredvid mig och de bor snett ovanför också ... jag bor alltså på ett hörn och är omringad av grannar som är av utländsk härkomst.

Grannarna pratar högt. Grannarna skriker. Grannarna är högljudda. Grannarna är uppe på nätterna. Grannarna tappar saker ovanifrån. Det är sjalar, skedar, cigaretter, vatten och nu senast en ljusstake. För att se lite ljust på saken (med eller utan ljusstake) får man väl vara glad att man inte satt där och fick allting över sig på en och samma gång- eftersom min syster fick skeden i huvudet när den kom dimpande ner när vi satt och åt - och sedan tänka ännu ljusare - att skeden inte var en gaffel till exempel.

Häromdagen blev de tillsagda vid dörren att dämpa sig. Klockan var närmare 00.30 på natten. En annan dag fick jag knacka lite lätt i panelen utanför verandadörren för att de skulle bli uppmärksammade och tystna. En morgon när jag inte kunde sova var klockan 03.30 och jag såg en dimma ryka utanför. Det var cigarettrök av en tappad cigarett som hamnat på min stolsdyna och som snabbt därefter släcktes med ett glas vatten uppifrån. Jag trodde det var imma och kallt ute ... så fel man kunde ha. Det var bara RAMADAN. Den infaller tydligen efter mitt google-sökande i ca 30 dagar och efter det så firar man sista dagen (idag) som följs av högtiden Eid Al-Fitr- en återkommande lycka eller festglädje-  ett firande som pågår i upp till tre till fyra dagar, av vilket första dagen är viktigast. 

OK.

Några gånger har vi sagt till personligen och det är inte många om man jämför med det som varit. I morse skrek jag rätt ut, efter att först ha stängt fönstret- men snabbt märkte att det inte hjälpte någonting, så det lät som om personerna stod i samma rum och när jag lyssnat ihärdigt med stängda fönster och dörrar på en mycket hög dialog två människor emellan så öppnade jag verandadörren, höjde rösten lika mycket och skrek " Hallååååååå??? Hallååå??? Kan ni prata liiiite tystare tack?! "

Jag förstår det här med kulturen och den skillnad som är här i vårat land. Jag vill vara förstående. Jag vill att de inte ska känna sig utstötta. Men, nu är det så att man måste anpassa sig också. Snälla !!

Jag är nu sååå nära att gå till hyresvärden och klaga. Jag vill inte det, men det kanske är det som behövs för att jag ska kunna få lite lugn och ro här på landet ?! Jag trodde faktiskt att det var landet jag hade flyttat till och om man jämför med det jag bodde i innan, så är det så. Men nu har jag lust att skrika igen och säga "Om detta inte är landet, kanske ni bör flytta till något ännu mer skogstätare område, med fler träd än människor runt omkring er ?!! Och ni kanske borde flytta till något större än att trängas 8 personer i en trerumslägenhet ??! "

Så apropå kultur. Är detta kulturellt ? Att JAG genom deras levnadssätt och beteendemönster blir som ett odjur och från till att vilja vara till lags och trevlig bli det motsatta? Och för att det nu är så - så är jag rent utav kulturell som uttrycker mig såhär? Ja jag vill tro det- för ordet kultur har fått en betydelse av all mänsklig aktivitet.

GODNATT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar