Bakgrund

söndag 23 september 2012

Kan inte Elin börja promenera istället?

Jag pratade om att tända ljus och mysa av det- det gjorde vi ikväll när vi i två timmar satt vid köksbordet och gjorde läxan. Jag pratade också om harmoni. Meddelar här och nu att det inte är harmoniskt med läxläsning i samband med att man som jag inte alltid förstår vad som sägs och att sonen blir förbannad direkt. Ja, det ligger lite i vårt problem det där. . . vill inte vänta, otåliga och fattar inte alltid. Nej då vill man ge upp. Två sådana personer tillsammans, där jag ska vara den vuxna och ta det lugnt- bara där förstår vi ju alla !!!

Vem sjuttan har kommit på att fråga röriga frågor som
 
"Varje morgon springer Elin 2,5 km 
Hon springer i genomsnitt 160 m per minut
Hur långt har Elin kvar när hon sprungit i 9 minuter"
 
Jag fastnar redan i första meningen. Att Elin springer 2,5 km varje morgon. Det tycker jag är alldeles för hurtigt.
Men efter en stund när jag läst allt om och om igen, förstår jag hur man räknar ut. 
Men det är ju sådana här frågor man får spader på.  För mycket information och siffror på en gång och när inte informationen går in?? Om jag har svårt för sånt, så har sonen det ännu svårare ...

Han blir förbannad för att han inte fattar och jag blir förbannad för att jag inte kan förklara! Men jag blir mest förbannad på Elin och säger frågan högt och argt
"VARENDA FÖRBANNADE MORGON SPRINGER DEN KÄCKA LILLA ELIN 2,5 KM
HON SPRINGER I GENOMSNITT 160 METER I SEKUNDEN!!!!
HUUUUR LÅNGT HAR ELIN KVAR NÄR HON SPRUNGIT I 9 LÅNGA MINUTER???

Ja, efter det så tittade jag på sonen och då satt han och skrattade. Det gjorde jag med då och så tog vi en paus.  Det var väl det vi behövde, vi var för trötta helt enkelt.

Annars kan jag rekommendera tända ljus, det är mysigt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar