Bakgrund

tisdag 6 september 2011

En dum domare i Kortedala

Jag har varit arg några dagar. Igår var nog fan värst och det är INTE roligt att vara arg.
Men idag kändes de bättre och så plötsligt fick jag utlopp lite för min aggression också.

Sonen spelade match i Kortedala på Kortedalavallen. Regnet öste ner och jag stod först inomhus och tittade på matchen ut genom fönstret. Det var lite som en stumfilm. Man hörde absolut ingenting. Tills domaren plötsligt började gapa och skälla, lite väl aggressivt och det kändes lite konstigt för man såg hur våran tränare opponerade sig. Så jag gick ut och ställde mig efter en stund och hörde då hur domaren (som för övrigt var förälder till en av barnen i motståndarlaget och dessutom hela lagets tränare) skrek och ropade hur hans lag skulle skjuta, spela och vad dom skulle göra. "Skjuuut!" ropade han och var mer inne i matchen än någon annan och det kändes ett tag som om det var på liv eller död.

Han dömde efter regler som inte ens existerar för 11 åringar utan efter regler som gäller för äldre spelare.
Men det var när han drog ut på tiden och laget ledde med 2-0, som han inte lyssnade och var helt obstinat där ute på plan. Tre minuter senare och när det står 2-2, blåser han av. Då efter höga protester... och det satt långt inne.

(Mannen var av utländsk härkomst, vilket egentligen inte spelar någon roll... men någon kanske känner igen honom efter det jag beskriver och kan få honom att förstå fotbollens glädje? Ja och sparka honom på smalbenet lite också... )

När jag försökte prata med honom och undrade hur han tänkte, då han hade sådan inlevelse i rollen som tränare istället för att vara neutral som den domare han borde vara ... ja, då viftade han bort mig med handen, bokstavligt talat och det gillade inte jag. Han lyssnade inte ens vad jag hade att säga och DET gjorde mig ännu mer irriterad.

Orättvisa och idioti, ja då blir jag upprörd och det lät jag folk få veta när jag stövlade in i omklädningsrummet lite senare och ifrågasatte hans roll som dum domare!





Ps: Sonen räddade en straff som den målvakt han är och hela laget var klart duktiga!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar