Bakgrund

lördag 2 oktober 2010

Lycka?

Vad gör dig lycklig? Jag fick den frågan och trodde först på ett lätt svar. Men det var inte så, när jag väl tänkte efter.

Du som läser: Vad gör dig lycklig?

Mina barn gör mig lycklig. Det är en sak som är säker i alla fall!
Idag är en skön avslappnad dag. Jag får mer gjort när jag har mina barn runt omkring mig. Konstigt, men sant.

Sedan är ju det där med konsten att göra ingenting. Att gömma sig från omvärlden lite grann. Eller så ofta man kan!
Boken jag läser är så bra som jag sa. Det står så bra saker, som man vet stämmer och som man känner igen sig i. Till exempel detta:

Om du är väldigt social och gillar att det händer saker, prova att tacka nej till allt under en månad. Inbjudningar, fester, biobesök, middagar eller träningspass. Bjud heller inte in någon till dig. Du kommer att inse hur mycket fritid du egentligen har när du tackar nej till allting. Efter att månaden har gått kan du mer på ett klarsynt sätt välja ut de aktiviteter som verkligen gör dig lycklig och strunta i de som du bara känner dig "tvingad" att göra.

Jag tycker nog att jag håller på med det nu och har gjort ett litet tag och det känns bra- att bara vara.

1 kommentar:

  1. Tänk att det skulle vara en så svår fråga...
    Min son gör mig lycklig. Att vara med glada och trevliga människor. Musik, att sjunga i kören. Säkert fler grejer men jag kommer inte på de bara sådär. Jag kommer alltid på det efteråt. =)

    SvaraRadera