Bakgrund

söndag 17 oktober 2010

Silvia

Idag har jag bakat en Silviakaka. Ett recept jag fick av en kompis och när jag väl började hälla i sockret, trodde jag först jag läst fel. 6 dl strösocker! Detta bara i smeten, sedan 1 ½ dl till i glasyren. Jädrar, vilken sockerbomb!!

Men gott blev det . . .





Receptet kommer här! Jag lovar, den är riktigt smaskig.
4 ägg & 6 dl strösocker, vispas poröst

3 dl ljummet vatten, 6 dl vetemjöl och 4 tsk bakpulver- blandas i och vispas . . .

Häll detta i en smord ugnsfast form och in ugnen mellan 10-20 min i 170 grader.

Sedan glasyr:
200 gr smör
1 ½ dl strösocker

4 tsk vaniljsocker

2 ägg

Detta vispas ihop i en bunke och hälls sedan över den färdiggräddade kakan. Häll sedan massa kokos över och låt kallna.

Jag vet inte varför texten och mellanrummen blir så här konstiga, men det är ju bra för dom som har svårt att läsa. Mer tydligt menar jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar