Bakgrund

måndag 20 februari 2012

Neger

Sonen och jag har bakat kladdkaka och negerbollar. "Det heter inte negerbollar" säger sonen. "Man kan säga cocosbollar också", sa jag..." men när jag var liten kallade vi alltid det för negerbollar."
Så tog jag fram min receptbok som jag haft rätt länge och tog fram receptet. Där stod det Negerbollar sid.78.

Ja, det var inte så farligt att säga det då på 70 och 80- talet. Det började väl mer i slutet på 90 talet tror jag. Då var man rasist om man råkade säga något sådant. Varför tycker folk att det är ett skällsord? Har ordet neger blivit något fult? Jag tycker inte att neger är något fult. Det är en ras på ett folk och om det finns något bakverk i Afrika som är vitt och kallas för svensk eller arisk, så hade inte jag tagit illa vid mig för det.


Hittade denna bilden på google och hade jag haft café så hade jag också gjort en sådan skylt!


2 kommentarer: