Bakgrund

onsdag 29 februari 2012

Så här är det

Att vänta barn är som att planera en sagolik semesterresa till Italien. Du köper en guide och gör upp underbara planer. Colosseum, Michelangelo, gondolerna i Venedig. Du lär dig några användbara fraser på italienska. Allt är mycket spännande.
Efter månader av spänd förväntan är det äntligen dags. Du packar dina väskor och så far du iväg. Flera timmar senare landar planet. Flygvärdinnan kommer in och säger:
Välkommen till Holland!
Holland!????! utropar du, vad menar du med Holland?!
Jag har beställt en resa till Italien! Det är dit jag ska!

I hela mitt liv hade jag drömt om att komma till Italien. Men flygresan hade ändrats. De har landat i Holland och där måste jag stanna. Det viktiga är inte om de har fört mig till en okänd plats. Den är bara annorlunda.
Så jag måste gå ut och köpa nya guide böcker och lära mig ett nytt språk. Jag skulle komma att möta helt nya människor som jag aldrig skulle ha mött annars. Det är bara en annorlunda plats.
Tempot är långsammare än i Italien och det är inte så tjusigt MEN när jag har varit där ett tag och återhämtat mig så ser jag mig omkring. Jag börjar lägga märke till att Holland har väderkvarnar och att Holland har tulpaner.... och i Holland finns till och med målningar av Rembrandt.

Men ALLA du känner är upptagna med att resa till och från Italien och de talar vitt och brett om hur underbart de har och hade det där. De tycker att folket i Holland är märkliga och höjer på ögonbrynen över att man är där.
Under resten av ditt liv kommer du att säga:
Ja, det var till Italien jag skulle ha rest. Det var det jag hade planerat.

"Och den smärtan kommer aldrig, aldrig någonsin att försvinna, därför att förlusten av en dröm är en mycket betydelsefull förlust"

Men samtidigt!!! Om du ägnar resten av ditt liv åt att sörja över att du inte kom till Italien, så blir du aldrig FRI att uppskatta och njuta av allt det sällsamma i underbara Holland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar