Bakgrund

torsdag 8 april 2010

Jag förstår inte

Jag förstår mig inte på en del och man kanske inte ska förstå allt heller men konstigt är det i alla fall. Och från det ena till det andra.

Vet ni vem Pelle Sandstrak är? Det visste inte jag förrän jag fick berättat för mig hur han lidit av Tourettes syndrom och i stort sett blivit "frisk" idag.

"Oväntade ljud och avancerade ritualer styr Pelles liv ända från barndomen. I vuxen ålder tar det timmar för honom att passera dörrtrösklar och ta på och av sig kläderna. Han slutar att tvätta sig och att gå på toaletten, och flyttar in i en övergiven bil på ett fabriksområde. På ett tåg, i sin radio, hör han en professor tala om ett udda syndrom. Pelle känner igen det udda. Idag är Pelle Sandstrak så frisk som han vill bli.Han vill ju inte bli sjukligt normal."

Han har gjort en bok och fått recensioner som;

"Sandstrak låter orden löpa som på ett pärlband, rappt och utan sentimentalitet. Han vill beröra, skaka om, få läsaren att omvärdera det redan givna.// Det är fascinerande och tar bitvis ont."

"... som läsare tycker man att det är ett mirakel att han överlevt."

Nu gör han en föreläsning nästa vecka, på Järntorget. Jag har köpt biljetter och kommer att gå dit.

Kolla in om du har tid på denna snutten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar