Bakgrund

fredag 1 april 2011

Bak

Hur man än gör så har man rumpan bak om man uttrycker sig så. Jag menar, man försöker så gott man kan och vara hjälpsam med mera, men hur man än gör ibland så blir det knas på linjen.

Nu till en annan bak. Min pajbakning! Den tog längre tid än förväntat, pga min härligt goa son, men vanligtvis går det väldigt fort. Det är i ugnen den tar tid. Hela 40 minuter. Men så god och väl värt väntan!

ANANASPAJ

Ingredienser

150 gr smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

1 ägg
2 dl cremefraiche
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
500 gr krossad avrunnen ananas

Gör så här

Blanda samman smör, socker, vetemjöl och bakpulver till en deg i matberedare. Tryck ut i en pajform, ca 24 cm i diameter. Rör ihop ägget, creme fraiche, socker och vaniljsocker. Blanda i avrunnen, krossad ananas. Häll fyllningen i pajformen. Grädda i 175 grader i mitten av ugnen i ca 40 minuter. Servera med vaniljglass eller lättvispad grädde, kanske med lite rom i. Eller bara som den är!!


2 kommentarer:

  1. Åhh, fy fasen vad sugen jag blev nu då!!! Min kära syster brukar baka den där onödigt goda pajen.

    SvaraRadera
  2. Ja den är verkligen onödigt god. Svårt att sluta äta när man väl börjat! :)

    SvaraRadera