Bakgrund

tisdag 26 april 2011

Buss-Tåg-Spårvagn-Buss-Spårvagn/ KVAST??

Bussresan till Orust blev inte som jag tänkt mig. Jag var inne på centralstationen fem minuter innan bussen skulle gå. En kö på 150 personer ringlade sig och alla skulle med samma buss. Precis som jag. Ersättningsbussar sätts inte in och de som inte kom med bussen fick stanna hemma eller lösa sin resa på annat sätt. Bakfull som ett litet svin var jag också... kunde knappt koncentrera mig på det jag skulle.

Men jag tog tåget till Stenungsund, därifrån en buss till Henån och blev sedan upp-plockad där för en liten kortare bilresa.

... men hemresan då?
För att slippa bussproblem, tog vi tåget direkt ifrån Stenungsund efter att ha blivit körda dit. Underbart tyckte jag och satte mig till ro och började blunda. Då hörs det i högtalarna "Tåget stannar i Ytterby, nästa hållplats Ytterby! EN buss står för förfogande, nästa buss avgår om en halvtimma. Alla passagerare måste gå av".

Nu var det ungefär 200 personer som skulle hem till Göteborg och alla ville med bussen. Som ni förstår fungerade inte detta särskilt bra. Speciellt inte med tanke på att folk började kasta sig över bommar och grindar, väskor flög och hälften sprang samtidigt. Busschauffören ropade att folk skulle backa och jag och mina vänner promenerade bort mot den riktiga buss-stationen, dit även alla andra bakom oss började springa till för att komma med en buss som vanligtvis gick varje halvtimme.

Jag höll på att få ett mindre bryt, när alla platser var upptagna och folk stod så tätt att man knappt inte fick luft längre.

- Får man verkligen vara såhär många? undrade en person.
- Mmm...försökte jag säga så trevligt som möjligt. Det står max 70 vid stående personer i buss, på den skylten där pekade jag och sa samtidigt som jag svettades som en gris.
- Ja.. men du tror inte det betyder maxhastigheten då?
- Jaha, jo ja, kanske?! Det är inte viktigt just nu. Varför startar han inte?

Då visade det sig att busschauffören gått iväg... När han till slut dök upp, var han 10 min sen och folk suckade och pustade.

På en större display längst fram på väggen, började stora bokstäver att lysa:

FÖR DIN SÄKERHETS SKULL, TA PÅ DIG BÄLTET!

Undrar hur f-n han tänkte där. Då hade han nog behövt fälla ner ett nät över alla oss som stod i gången och krokat fast i något, för det fanns inte en tillstymmelse till att spänna fast sig någonstans, kan jag be att få tala om!

40 minuter senare och lika mycket försenad, kommer bussen in till centralstationen. Jag tar spårvagnen hem (efter en öl på Harleys med vänner), men halvvägs vid Chalmers hörs det i högtalarna "Ersättningsbussar står längs vägarna, var god hoppa av och ta valfri buss till Marklandsgatan, där du återigen kan byta till spårvagn.

Det kändes ett tag som om jag var på charter-resa! Ut, in, skynda, skynda, väska, packning, ut och in . . . va? Fel buss? Ut igen och så nästa. Alla på en gång!

Västtrafik- kan man fylla i någon blankett för vad man tyckte om resan / resegaranti?
Känner att jag gärna vill resa snart igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar