Bakgrund

måndag 20 september 2010

En antilop i vardagsrummet !!!

Jag ringde mitt försäkringsbolag för att se vad som gäller på min hemförsäkring. Min dotters laptop har gått sönder och vi vet inte hur, mer än att garantin inte gäller och att det är en spricka i skärmen.
På försäkringsbolaget ville dom veta vad som hänt- ett händelseförlopp med andra ord.
- Ja, jag satt i soffan och så "POFF" släcktes datorn ner och det blev ett lila skimmer på skärmen.
- Jaha, svarade hon i andra luren. Men vad hade hänt ?
- Ja, jag är ju ingen tekniker - men det verkar vara något tekniskt fel. Kanske beror på sprickan i skärmen?!
- Mm..svarade hon, du har ju en tilläggsförsäkring vid oförutsedda händelser/ olyckor, men då måste vi veta vad som hänt.
- Okej, men vad vill du veta mer?
- Ja, varför den sa "POFF"!
- ?? Jaha, vad vill du jag ska säga t ex då?
- Ja vad som har hänt!
- Jaha, men ska jag hitta på något då?
- Nä, det kan du ju inte göra, men vi kan tyvärr inte hjälpa dig om du inte vet vad som har hänt.
- Nähä *lite lätt förvirrad* Men nu när jag tänker efter så var det nog något av barnen som höll på med den strax innan. Jag tror jag får prata mer med dom så återkommer jag.
- Ja gör det, för då brukar vi kunna hjälpa till om vi bara har ett händelseförlopp.
- Mmm ... vi hörs under veckan då?!
- Ja visst!
- Tack och hej.
- Hej!

Vad är detta? Jag gick sedan in och läste på deras hemsida om vad som gäller vid skador och olyckshändelser, men jag tyckte inte jag blev klokare för det.

Skada på egendom orsakad av vilda djur som tar sig
in i bostadsbyggnad….gäller ej katt, råtta, fåglar eller möss.

Oaktsamhet, ej låst eller säkrade dörrar/ fönster går heller ej på försäkring.

Okej- dom har lagt ribban och jag får leva efter den.
Jag får helt enkelt skriva en rapport;

Jag kom hem och något lät i vardagsrummet. Det var ett vilt djur som tagit sig in i min bostad.
Det var en antilop! Han stötte till våran dator i samband med att jag försökte få ut honom och det blev riktigt turbulent i våran lilla lägenhet. Datorn ramlade ner i golvet och fick en spricka i skärmen, sedan försvann han samma väg han kom- genom ventilationstrumman.


Dom har verkligen gjort så att man inte på något sätt kan få ut någon försäkring på en olyckshändelse i hemmet med alla sina konstellationer av formuleringar och "om inte" eller "ut ifall att".

Nej, man får verkligen tänka till innan man gör sönder någonting istället.

1 kommentar:

  1. Ja, eller skyll på en elefant! De är lite mer exotiska och helt klart klumpigare. Hahaha!

    SvaraRadera