Bakgrund

lördag 12 december 2009

Jag & böcker

Det är ingen bra kombination.
Jag försöker ibland läsa för att lägga mig och koppla av- har ju hört att det ska vara bra. Men det fungerar liksom inte. Jag får inte in informationen. Går in där och ut där...ungefär....

I skolan kunde jag aldrig läsa till prov, för det gick inte. Därför försökte jag lära mig saker utantill på annat sätt. Jag kunde använda mig av stödord precis innan jag gick in på lektionen och lärde mig för stunden. Klarade provet med nöd och näppe och sedan försvann det jag övat in. Det gör jag än idag. Har övat upp mitt minne genom stödord och andra trix man lärt sig.

På jobbet säger någon; Ellinor, kan du gå på det mötet... så slipper vi alla gå. Så får du berätta sen. Magont... vet redan att jag inte kommer komma ihåg. Men det kan jag ju inte tala om.
Okej, ja men visst. Jag går då.
Kommer tillbaka. Vad var det dom sa? Jo, jag antecknade... men vad betyder det jag skrivit där? Har jag inte lyssnat?

Jag försöker sammanfatta det vi pratat om. . . men när jag ska återberätta någonting blir det jättekomplicerat och konstigt. Om någon frågar varför var det så då?
Ja, det vet jag inte!! Försöker nånstans därbak i huvudet hitta . . . ja, jag kallar mitt minne för teflonminne. Det bara rinner av mig. Kan vara bra i många sammanhang med tanke på att det är så mycket skit som sägs och saker som görs, som jag inte vill komma ihåg.

En kompis till mig berättade igår saker som hände för några år sen, kommer du inte ihåg det? sa hon. Nej... jag har nog förträngt det då.
Ja, men du sa ju så och så.... och han gjorde så och så... och det var ju så himla dumt alltihopa!
Nej... kommer inte ihåg.
Bra ibland, mindre bra ibland.

Nu hittade jag iaf en rolig bok i min hylla som jag en gång köpt med Emma Hamberg. En lättläst rolig bok. "Det är insidan som räknas, men vem fan vågar chansa?"

Det är så roliga bilder och texter däri bland annat en som jag bara MÅSTE citera.
Det handlar precis om när man träffar en gammal klasskamrat ute på krogen och han säger;

- Tjena Ellen! Long time ago! Minns du dagis? Knull-lekarna i kudd-rummet? Hur vi mimade till ABBA? Pillade på varandra i skogen! Lekte vuxna! Vad gör du nu för tiden?

- Precis samma saker. Du då?

Intellektuellt!!? Eller hur!? Nej, men roligt....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar