Bakgrund

onsdag 24 augusti 2011

Ansiktsboken

Det är en hel vetenskap det där med facebook. Kommer ihåg då för två år sen när jag skaffade det och tyckte då att det var komplicerat och lite småjobbigt. Jag fattade ingenting då trodde jag, men sjuttan vad snabbt man kom in i det.

Idag sitter jag minst en gång om dagen, bara loggar in och kollar snabbt (men efter vad?) eller så kan jag som ikväll, sitta i flera timmar från och till. Folk pratar om ett beroende och jag kan nog till en viss del hålla med. Man tänker på det ofta, man vill logga in.... säger: "Jag ska bara kolla... " Jaha, vad ska jag kolla då? Vad min gamla vän åt till lunch eller vad någon annan gjort under dagen? Men hur intressant är det egentligen? Och vad skriver jag själv som är så himla intressant?

Jag hörde någon bli intervjuad för något år sedan. Hon hade skrivit en bok om just facebook och hur man uppfattas. Det finns ju en hel del olika uppfattningar om en som person, som jag inte tror att man egentligen själv förstår... men om du har 130 vänner på facebook, så kan du själv tänka dig att; när du skriver en status uppdatering, så är det precis som om du sitter i ett lunchrum på jobbet. Du får tänka dig in i att alla dina 130 vänner sitter där och lyssnar på dig när du plötsligt ställer dig upp och t ex säger ( i det här fallet skriver) : " Jag har ett förhållande med Jonas Olsson" eller "Urk, nu vill ja bli frisk... mår inte så bra, ska det vara såhär?" eller varför inte "Pissed off och trött på alla som tror att de verkar veta allt" . . .


Ja och när du sitter där och själv tittar på andras statusuppdateringar och fastnar för någons som du "gillar", ja då klickar du på gillaknappen och sedan på en eventuell kommentarstråd.... men det är också då du kan uppfatta att du inte kan läsa alla kommentarerna, för någon som skrivit en kommentar har blockerat dig av en anledning. Då sitter du där och fattar ingenting. Precis som när du klickar på " 1 person har gillat detta" och ett namn som du vanligtvis fått upp, står istället "ingen gillar det här just nu" ... ja, det är då du förstår att någon inte vill att du ska veta vad just den personen har skrivit.

Men så måste man också tänka på att facebook är inte hela världen! Det är en del av världen/ vardagen och en del av dessa människor som du kanske inte annars hade haft kontakt med, visst är det så. Vissa av dom skriver man ofta till och har en kontakt med, medans vissa är sporadiska och andra är helt okontaktbara. Vissa av dom borde man nog helt enkelt radera. . . ja, ibland tror jag att man borde ta en paus ifrån hela ansiktsboken !!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar