Bakgrund

måndag 8 augusti 2011

Svamp-plockning dagen efter

Här kommer bilderna från svamp-plockningen i Hällingsjö med syrran, pappa & sonen för några veckor sen. Stekande varmt var det och jag blev attackerad av myggor/ knott. Sandaler rekommenderas heller inte i en skog. Irriterade utrop och små fäktande anfall fick jag mig och sedan blev det bad och glass i Lygnevi, Sätila. Vår gamla hembygd!

En fika mitt i ingenstans, fick knotten att applådera. Blodtörstiga var dom och jag reste mig upp lika fort som jag satte mig. Ingen lång stund här alltså. En hel del svordomar kom ur min mun också, men dom har redigerats och tagits bort i detta inlägg.

Hallå??? ropade jag när ingen syntes till. "Sccchhhhh" fick jag till svar, från ett håll bakom en stor sten. "Sscccchhhh" sades det både då och även när jag inte ens sagt något. Det var syrran. Hon tålde inte ljud! Det brukar inte jag heller göra iofs, men det här tog nog priset.

Här var det helt öde i denna vackra, stillsamma skog. Svamplös var den också. Några få kantareller hittade vi ... men det var härligt att komma ut i naturen! (Ja jag tycker faktiskt det, även om jag ville komma snabbt därifrån också. Men det berodde enbart på dom små djuren som bet mig här och där.)

Bryggan i Lygnevi, dit vi åkte och badade. Här har en del människor varit med och köpt sig en planka för att sponsra bygget till ångbåten Isa som låg längst ut vid bryggans slut. 300 kr brädan kostar det och man väljer själv vad som ska stå inristat på den. Jag såg några namn jag kände igen, bland annat gamla klasskamrater ... lite kul sådär ...

Sedan blev det glass vid fiket och dessutom träffade jag på min gamla barndomskamrat. Vi var bästa vänner när vi var små och cyklade ofta till varandra. Nu stod hon plötsligt där när vi skulle åka hem och det var ett kärt återseende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar