Bakgrund

måndag 1 augusti 2011

Askimsbadet


Jag cyklade till Askimsbadet, packade ner en nyköpt GT och några burkar vatten, sedan bar det av. Med småflugor som flög in i både mun och ögon, trampade jag ner för backen och ut på leden. Ja, inte Dag Hammarskjöldsleden... men vi kanske kan kalla den Högsboleden?! Ja det låter bra tycker jag. Den går längs med ovanstående led i alla fall och är en perfekt cykelbana.

När jag rullade nerför Tunnlandsgatan strax innan, kom jag och tänka på när jag för ca två år sedan cyklade nerför samma väg och halvvägs skulle bromsa lite lätt, vajrarna gick sönder på handbromsen och det fanns ingen möjlighet att stanna. Då flög jag nästan bokstavligt sagt igenom rondellen med hjärtat i halsgropen och ut på cykelbanan med tankar som att jag inte hade så höga odds att överleva färden. Jag tror att det var en känsla av att vara hög, då adrenalinet pumpade och ett rus drog igenom kroppen. Märklig känsla. Men jag överlevde! Jag girade och svängde och styrde... och när jag väl fått kontrollen igen, pumpade hjärtat mer än dubbelslag. Ja jag förstår inte ibland varför jag råkar ut för saker, men det har väl någon mening det med.

Väl ute vid Askimsbadet delades det ut Metro av trevliga Metrokillar. Det där var ju service!

Efter två timmar öppnade himlen sig och det öste ner, men det var fortfarande jättevarmt i luften. Då packade alla ihop och gav sig iväg, det såg faktiskt lite lustigt ut. Men det lustigaste var när bokbussen som stod parkerad vid badet och hade en pågående sagostund också drog igen dörrarna och gasade iväg. Men herregud, tänkte jag och skrattade för mig själv. Vad är det frågan om? Hann lånetagarna verkligen hoppa ur bussen innan?

Bilden nedan är på Askims camping. En flashback som jag fick, då jag tänkte på det år som vi hyrde en säsong med vår husvagn där och hur kaotiskt det verkligen var. Jag gillade ju aldrig det där livet, såsom barnens pappa gjorde och det kan man idag se tillbaka på och le lite ansträngt åt.


Väl hemma möttes jag av en underbar man och en lite lätt illamående dotter. Vi gjorde jättegod mat av den marinerade kycklingfilén och sedan har vi bara myst. Man kan inte göra så mycket annat i det sällskapet. :))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar