Bakgrund

måndag 7 november 2011

Sköldpadda 5 kr?

Sköldpadda på väg till marknad!

Ett styck instuvat barn . . .


Helgen har gått fort som bara den. Vi packade bilen och ställde oss på kommersens loppmarknad, där vi delade bord med syrran. Dela bord? undrade någon. Det ser ut som ni är på väg att hyra halva stället?! Ja och som vanligt hade jag mer skit än vad jag väntat. Lite pengar blev det iaf och vi kunde unna oss god mat hela helgen, tanka bilen full, spela på lotto och umgås.

Folk strömmade in på lördagens marknad och vi blev helt förvirrade. Någon roffade åt sig syrrans kaffemugg och undrade vad hon skulle ha för den. "Det där är min kaffemugg så om jag bara får dricka upp mitt morgonkaffe först kan jag fundera på det, sa hon. Sedan var det någon som undrade över alla stenar och snäckor jag hade med mig i en stor burk. Något jag samlat på mig och plockat i olika länder, men som bara blivit stående. "Är det någon sten här i som är från Danmark?" frågade damen. Jag tittade på henne och trodde hon skojade. Skulle jag komma ihåg vilken sten som var ifrån var? Jag höll god min och tog upp en sten. "Denna! sa jag. Den är från Danmark och den.. och den... men den där - den är från Turkiet!" Hon köpte aldrig burken. Den var för tung tyckte hon. Men dagen därpå blev jag av med den... för 5 kr.

Ja, några goa skratt fick man och mina lp-skivor som jag tänkt slänga fick jag faktiskt lite för i alla fall. Tänk att det man själv inte tycker finns något värde i, det tycker någon annan. Nästan ingenting fick vi tillbaka hem igen och det känns jäkligt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar