Bakgrund

måndag 16 maj 2011

Explosion

Jag måste bli bättre på att ta med mig egna punkter till möten. Senaste mötet gick väl sådär, men jag var nöjd över mig själv. Jag ifrågasatte och hade ändå information som gjorde att det kändes bra att vara jag! Att jag sen blev arg och ledsen på samma gång, är känslorna som blir övermäktiga.

Där sitter en handläggare och kommer med töntiga förslag utan att ens ha träffat personen i fråga. Han måste upplevas, en dag som den värsta. En dag med mig, med familjen och i skolan.

Jag kommer ihåg när lärarna ringde från skolan till mitt jobb. Snacka om stressande situation. Dom kunde ringa två ggr per dag. Det som händer i skolan- konflikter och annat, ska avslutas där... med de inblandade...

Vad kan jag göra, där och då??

Det fanns en lärare som aldrig gav sig. Min son gillade inte henne. Men ge dig, sa jag till henne. Hon pratade om uppfostran, jag pratade om att nå min son. Pedagogik!

Ett nej t ex sätter igång trots. Säg istället vad du önskar och vad du vill. Uttryck känslor.

Här sitter jag och säger dessa saker när jag i tre dagar varit opedagogisk flera ggr. Men jag säger vad jag önskar och jag uttrycker känslor. Jag lovar! Men jag orkar inte alltid!!! Utan medicinen är det som att leva med en trotsig tonåring som hela tiden säger; Jag tänker inte göra det, jag vill inte- du kan inte tvinga mig, till allting i stort sett. Mat, läxor, cykelhjälm, pengar mm mm. Att han sedan retar syskonen och säger BÖG i varje mening gör det hela inte roligare.

Vi skulle skriva en recension imorse, av en bok som vi läst under helgen i ett skolarbete.

Jag bad honom säga vad den handlade om och jag kunde skriva.

- Jo, det var en gång en BÖG.

- Nää, sa jag. Han var ingen bög. Han var däremot bagare!

Ja osv osv....

Det finns en bok som heter "Explosiva barn" av författaren Ross W.Greene.

Att barn, som uppvisar svårhanterliga beteenden som häftiga vredesutbrott, impulsivitet, instabilt humör samt verbal och fysisk aggressivitet, behöver mycket hjälp inser nog alla. Men hur skall den hjälpen ges, för att den skall bli till barnets bästa?

Jag skulle kunna skriva en bok som heter "Explosiv morsa"... författare undertecknad....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar