Bakgrund

måndag 9 maj 2011

Spärr

Kan man spärra telefonen för vissa inkommande nummer? Jag tror jag får mig ett lätt anfall snart av försäljare som inte ger sig. Häromdagen stod det till och med en utanför dörren. Jag vet inte om han blev nervös när han såg mig, men han började skratta hysteriskt och fråga om cykeln i svalen var min och till slut hörde jag inte vad han sa längre, för jag stod bara och tittade på hans läppar som rörde sig... en praktikant stod bredvid och tittade upp på honom och jag tyckte så synd om henne. Han var inte den personen som hon skulle få gå bredvid om jag fått bestämma. Vad lär hon sig av honom, mer än att uppträda hysteriskt? Nej, mig som kund fick han inte heller.

Idag är det bakning igen och en lingonpepparkaka står i ugnen.



75 gram smör
2 ägg
2 dl strösocker
2 dl lingonsylt
3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 ½ tsk ingefära
1 ½ tsk kanel
1 ½ tsk nejlikor
1 ½ dl mjölk

Låt smöret ligga framme tills det blir mjukt.
Rör ägg och socker poröst.
Tillsätt smöret och lingonsylten.
Blanda mjöl, bakpulver och kryddor och blanda i. Tillsätt mjölken.

Häll smeten i en smord avlång form och grädda i ugnen 175-200 grader, ca 40 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar