Bakgrund

söndag 15 november 2009

Öppet hus

Enligt schemat på det öppna huset, skulle det vara lite bild, matte och forumspel. Det verkade roligt. Barnen ställde sig i en ring och forumspelet gick ut på att göra rollspel i och med att sätta sig in i rollen som mobbare och mobboffer. Läraren pratade länge om hur det gick till. . . men det var en liten rörig förklaring kunde jag tycka.

Det var fler som tyckte det. Bland annat min minsta son.
Han räckte upp handen när hon stod och pratade.

- Ja? sa läraren.

- Ursäkta, men vad snackar du om egentligen? sa S.

- Jaa du, sa hon igen. Jag pratar om mobbing.

- Jaha, okej.

När förklaringen var gjord och barnen skulle börja spela, frågade läraren.

- Är det någon som har en fråga nu?

- Ja, sa S och räckte upp handen.

- Ja?
- Vad blir det för mat i bamba?

Ja, sedan var isen bruten om jag säger så.

Han är så underbar...

Här sitter mina godingar och gör en bild.





. . . och under tiden jag gick ut från klassrummet och var tvungen att andas djupa andetag, fick jag syn på ett bord längre bort där någon stod och delade ut någonting. Jag gick fram och fick denna flaska med etikett "föräldrastärkande vatten". Det var precis om någon förstod att jag behövde något stärkande för att klara av resten av lektionen bland inaveln. Näää... men ni kanske förstår lite grann hur jag menar. Synd att det bara var vatten och inte något annat stärkande däri.



Senare på kvällen kom min älskade syster och hennes pojk. Vi hade mysigt och spelade sedan detta mattespel, som T hade tagit med sig hem från skolan. Det var multiplikation, addition, subtraktion och division man skulle använda sig av.

Vi slog tre tärningar och skulle räkna ut ett tal som man helst av allt behövde enligt pappret framför sig. Jag kan säga att jag är rätt snabb i huvudet, när det gäller matematik. Det kanske ni inte tror, men det är jag! Det är T med!


Tobbelito vann!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar