Bakgrund

fredag 13 november 2009

Paj

Igår mitt ibland inspelningar och hårförlängningar gjorde jag en ost och skink-paj. Den är så himla god och väldigt lätt att göra. Även om jag tror att ni redan kan detta, så skriver jag ner receptet här.
(För det är så roligt att skriva) ;)
Pajdeg;
2 dl mjöl
100 gram smör
1 msk vatten
Arbeta ihop degen och låt den vila i kylen, ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader.
Tryck ut degen i en ugnsäker form, nagga och grädda i ugnen ca 10 minuter.


Ingredienser;
1 purjolök
100 gram rökt skinka
2 dl riven ost
2 dl vispgrädde
3 ägg

Hacka och fräs purjolöken.
Skär skinkan i små tärningar.
Vispa ägg och grädde. Tillsätt löken, skinkan och osten.
Salta och peppra.

Sänk ugnen till 200 grader. Häll fyllningen i pajskalet och sätt in i ugnen ca 20-25 minuter.


Jag älskar ju sallad och har det till nästan allting. Så även till pajen är det väldigt gott med sallad och en klick creme fraiche.

Den är ju nästan godast när den har stått lite. Men det bästa är att frysa in och ta med sig till jobbet eller när man kommer hem efter jobbet och snabbt kunna värma något.

MUMS!

1 kommentar:

  1. Mmm, det låter gott! Men jag äter sällan paj eftersom att jag inte äter ägg, det är svårt att hitta bra pajrecept utan äggstanning.

    SvaraRadera